Historien om Lukas

Det er et vildt irriterende forløb. René laver ingenting, vi laver det hele!

Sådan beskrev Tobias dansktimerne da han snakkede med en af mine kollegaer. Tobias er elev i min danskklasse, og hans ord er efter min mening tæt på at være den bedste kritik man kan få. Især fordi Tobias der er den sødeste dreng, bestemt ikke er den mest arbejdsomme til daglig… (Red.: Tobias har godkendt formuleringen, og du kommer til at møde ham igen længere nede…)

Forløbet som jeg vil skitsere her, var en kort repetition af begreber vedr. forskellige typer af dokumentar. Omdrejningspunktet var tre ‘tekster’ af Jakob Sheikh der alle handlede om den danske konvertit der tog til Syrien, kæmpede for ISIS og døde. Teksterne var en podcast (værklæsning af medieprodukt), feature, og et kapitel fra Sheihks ‘Danmarks børn i hellig krig’ (2015).

Forløbet varede 4 moduler, og opgaven var:

screenshot-2016-09-28-at-22-17-50screenshot-2016-09-28-at-22-17-55

Eleverne skimmede eller lyttede til en ny tekst til hvert af de tre første moduler. Opgaverne blev åbenbaret og gennemgået i begyndelsen af modulerne, hvorefter eleverne arbejdede selvstændigt i grupper der alle havde tilknyttet en resource-person der kunne redigere lyd. Eleverne havde sidste modul til at få redigeret og sat de forskellige elementer sammen.

Her er et eksempel på en af de (længere) elevproduktioner, som Tobias i øvrigt deltog i:

 

Eleverne uploadede deres produkter, så de var tilgængelige for alle, og efterfølgende evaluerede de ét produkt fra en anden gruppe:

screenshot-2016-09-28-at-22-24-20screenshot-2016-09-28-at-22-24-26

Endelig skrev jeg en kort kommentar til grupperne og deres respondenter. Og det var en meeeget kort kommentar. Både fordi gruppernes respondenter var grundige, og fordi det IKKE var en skriftlig opgave med elevtid:

screenshot-2016-09-30-at-09-59-12

Lukket, slukket og videre til næste forløb!

(En kort evaluering af forløbet – Tobias havde ret: Eleverne arbejdede hårdt, kom vidt omkring ift. begreberne. Ikke alt var perfekt, men alle eleverne kom ned i teksterne og godt omkring de forskellige begreber. Til gengæld savnede jeg at vi i højere grad fik snakket om den samlede komposition og indholdet af podcasten, gerne i samarbejde med fx samfundsfag.

Endelig ville jeg have indledt første modul med at høre første afsnit af podcasten sammen med eleverne. Jeg er sikker på at det ville have vækket elevernes interesse fra begyndelsen af.)


 

Third Ear og Politiken: http://politiken.dk/podcast/thirdear_podcast/ECE3092735/hoer-hele-jakob-sheikhs-historie-om-den-danske-syrienkriger-lukas/

P1 Podcaster: Fra Sydhavn til Syrien – https://drive.google.com/file/d/0B1NtFNJav5udMU5RM3dxMWtxcDA/view?usp=sharing

Audacity (Redskab til at redigere lyd): http://www.audacityteam.org/

 

Reklamer

Om René A. Christoffersen

Bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningen + Lektor i dansk og dramatik ved Gl. Hellerup Gymnasium
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Historien om Lukas

  1. Pingback: Den kreative 12-talselev m/k | Tusind og ingenting om undervisning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s