Eksamensproduktion

Puha, har netop afsluttet et dramahold på c-niveau, og som sædvanlig melder den dårlige samvittighed sig. Der var bestemt ting jeg kunne have gjort grundigere og bedre – men dém har jeg ikke tænkt mig at fortælle om 😉

I stedet vil jeg fortælle om den ene ting jeg faktisk fik gjort bedre i år. Den ting der gjorde at censor bemærkede at det i udpræget grad virkede som om eleverne var engagerede i og troede på det de lavede på scenen.

Tema

Basically tog jeg eleverne gennem en devising-proces, som mindede meget om et mini-projekt de havde lavet i november-december. En proces som jeg har beskrevet for et dramahold forrige år.

Eleverne er selv ansvarlige for gruppeinddelingen, men jeg giver som udgangspunkt nogle retningslinjer: 1) Grupperne skal helst være à 2-4 (ja ja, ved godt der står 1-5 i læreplanen) – 2) De skal overveje om det er en god idé (kun) at være sammen med deres bedste venner/ veninder – 3) De bør måske kun være sammen med nogle fra deres klasse, så de kan udnytte mellemtimer.

Straks efter gruppeinddelingen bad jeg eleverne finde på et tema som interesserede dem, og som de havde lyst til at iscenesætte. Temaerne blev fx racisme, skizofreni, stofmisbrug, prostitution, sociale medier mm.

Scene + arrangementer

Næste skridt var at finde en scene som de syntes gav dem de bedste muligheder for at fortælle en historie med deres valgte tema + tage 5 billeder af nogle sigende arrangementer:

arrangementer

Holdet der bestod af 30 elever, var delt ind i 9 grupper, og de endte med at spille på 6 forskellige “scener.” Flere af de oprindelige arrangementer endte med at komme med i de endelige forestillinger, og kun en enkelt gruppe skiftede scene undervejs.

Artikler og replikker

Derefter fandt alle grupperne 5 tekster der passede til deres tema, havde tyngde og varierede ift. genrer, fx interviews, reportager osv., men ikke korte nyhedsartikler. I alle de 5 tekster fandt de 5 sætninger som de mente havde en eller anden form for kvalitet der kunne gøre dem velfungerende som replikker på scenen.

Da de kom til eksamen, kunne en del grupper pege på sætninger fra artiklerne som stadig var med i forestillingen og i flere tilfælde havde bærende betydning.

Til næste år vil jeg i denne sekvens også lade eleverne arbejde med lyd. Skolen har et mobilt anlæg, som det er nemt at sætte både mobiltelefon og mikrofon til. Og Filmcentralen har nogle glimrende sider der fortæller om bl.a. synkron og asynkron lyd.

Mini-iscenesættelse og manus

Næste skridt var afgjort det sværeste for eleverne. Jeg forlangte nu at grupperne kogte deres tema, scene, arrangementer, replikker (og lyd) sammen til en lille, bizar fond som de viste for de andre grupper. Dét var adgangsbilletten for at få udleveret det/ de manus som jeg i mellemtiden havde fundet frem til grupperne.

Det var bestemt en svær øvelse, men det pressede dem ud på gulvet med egne idéer inden de fik udleveret manus.

I øvrigt var der blandt manuskripterne rigtig mange gengangere som jeg har brugt de foregående år, men grupperne havde i år en anderledes tilgang til dem end tidligere. I år blev det i meget højere grad elevernes visioner der blev styrende for processen og det endelige forestilling.

Og de grupper der løste det bedst, endte i hvert fald ikke med at blive dårligere!

Evaluering

Til næste år vil jeg strukturere det yderligere, så alle grupperne får 2-3 gange med manus, og så skal de vise noget igen. Ikke nødvendigvis for hele holdet, men måske bare for en anden gruppe som så kan give skriftlig feedback i vores Facebook-gruppe.

Jeg vil også indlægge en mere systematiseret sekvens, hvor eleverne hjemmefra laver en skriftlig refleksion over deres arbejde med Stanislawskis skuespilteknik, specifikt de givne omstændigheder + Indlægge en øvelse i den følgende time, hvor grupperne laver lyd-optagelser af at de skiftevis stiller hinanden spørgsmål ift. det magiske hvis.

Generalprøver

Generalprøverne bliver vist en god uges tid inden jeg skal give årskarakter. Prøverne bliver filmet, og hvis holdet kommer til eksamen, får de en minutiøs feedback med tidshenvisninger til videoerne der er uploadet i vores Facebook-gruppe:

feedback

PS. Kære elever – Hvis I læser det her, og det slet, slet ikke stemmer overens med jeres oplevelse, så er I selvfølgelig velkomne til at skrive en korrigerende kommentarer 🙂

Om René A. Christoffersen

Bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningen + Lektor i dansk og dramatik ved Gl. Hellerup Gymnasium
Dette indlæg blev udgivet i Devising, Dramatik og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

