Devising

Proces.

Efter et kort intro-forløb, hvor eleverne er blevet præsenteret for forskellige standard-begreber som fx status, konflikt, situation, arrangement og dramaturgi slutter vi af med et enkelt modul, hvor eleverne bliver introduceret for devising, dog uden at jeg siger ordet. Klassen bliver opdelt i grupper der først skal finde et sted på skolen som kan fungere som en spændende scene. Når de har fundet deres scene, får de tre tilfældige billeder fra Hotel Pro Forma-forestillinger. Billederne skal tydeligt indgå i deres iscenesættelse, men grupperne skal selv finde en start og en slutning.

Derudover får de en masse spilleregler/ benspænd, som bliver lagt i vores Facebook-gruppe:

Pro Forma

Det kom der en række spændende mini-forestillinger ud af. De foregik de mest besynderlige steder og arbejdede tydeligt med den faglighed som de var blevet introduceret for.

Her er et par billeder fra deres mini-forestillinger:

Dev1

Den lille devising-øvelse førte videre til næste forløb, hvor eleverne skulle lave en længere og mere gennemarbejdet forestilling, bl.a. blev kostumer og et færdigt manuskript tilføjet. Udgangspunktet var dog stadig at eleverne måtte  finde et spændende rum at spille i. (Vores store kukkasse-scene i festsalen har vi kun brugt en enkelt gang til en lillebitte øvelse, og jeg håber det er sidste gang det sker, for når man spiller alle mulige andre steder,  frigives en masse kreativ energi. Kukkassen er den scene eleverne forventer de skal op på, så når man placerer dem et andet sted, må de også tænke anderledes.)

Her er de noget løsere spilleregler som jeg gav eleverne i anden omgang, fordi jeg nu forventede større selvstændighed:

Der er en dreng_Iscenesættelse

Eleverne lavede deres egne spilleregler (som siden blev modificeret efter behov):

Der er en dreng_Egne regler

 

Og de fandt deres scene, hvor de tog tre billeder af interessante arrangementer som skulle bruges i deres forestilling:

Dev2

Og først da de havde givet sig selv de mange, kreative bindinger, udleverede jeg det manus som de skulle iscenesætte – Henrik Szlankys Der er en dreng (2012)

Stykket varede vist 15-20 min., da jeg så det på Århus Teaters Studioscene i efteråret 2012, hvor det var eleverne fra Dramatikeruddannelsens midtvejsprojekter. “Der er en dreng” var ét af seks stykker der alle havde “Nekrologer” som udgangspunkt og som samlende titel. Stykkets oprindelige længde betød at eleverne måtte beskære kraftigt, men det er alligevel en øvelse som de skal mestre, når de kommer til eksamen.

Produkt.

Produkterne endte på trods af den korte forberedelse med at blive aldeles fremragende.

En gruppe spillede i en mellemgang fra kantinen til idrætshallen, og deres fortolkning af stykket foregik i noget der måske var en blanding mellem en tosseanstalt og et psykisk rum:

En anden gruppe spillede på et større pigetoilet som de bl.a. kunne bruge som det omklædningsrum hvor nogle drenge mødes efter en fodboldkamp:

Som evaluering kunne jeg fortælle eleverne at den måde de havde arbejdet på, i høj grad ligner den måde de skal arbejde på, når de skal lave deres eksamensprojekter. De skal aldrig tro at det manus de får udleveret, er en facitliste der implicit dikterer hvordan det skal iscenesættes. Det bærende skal først og fremmest være kollektivets kreative idéer (funderet i en faglighed). Og det betyder også at det bliver bedre, hvis alle i gruppen byder ind i stedet for én elev tager styringen og bliver instruktør.

(De principper for iscenesættelse kan man faktisk nemt sætte i en teaterhistorisk, kronologisk sammenhæng: Tekst – Instruktør – Kollektiv.)

Litteratur.

Kobbernagel: Skuespilleren på arbejde (Frydenlund, 2009) Skuespilleren på arbejde

– Ud fra Kobbernagels afsnit om “Den hyperkomplekse proces” kan man bl.a. diskutere hvilket organisationshierarki eleverne egentlig har arbejdet med, om det er devising eller en postdramatisk arbejdsform (s. 345-346)

   *   *   *   *   *

Mortensen & Thulstrup: Nu skal de selv skabe rollen, i: Teater i denye årtusinde (Frydenlund, 2012) Teater i det nye årtusinde

– I afsnittet om devising omtales bl.a. hvordan Kamilla Wargo  Brekling har arbejdet med devising ifm. forestillingerne Krig, Undskyld og Pis.

*   *   *   *   *

Endelig kan jeg bare sige at jeg glæder mig til at se Henrik Szlankys næste forestilling Altid for AaB, når den får premiere på Aalborg Teater til foråret…

Reklamer

Om René A. Christoffersen

Bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningen + Lektor i dansk og dramatik ved Gl. Hellerup Gymnasium
Dette indlæg blev udgivet i Devising, Dramatik og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Devising

  1. Pingback: Eksamensproduktion | Dansk, dramatik og musical…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s