Kronik om GTA V

Den korte version: Opgaveformulering

Eller den længere forsøgsvis frit fabulerende version, men så læser du videre på eget ansvar 🙂 ->

Bevæbnet med nyindkøbt PlayStation og masser af nysgerrighed er min mission at få computerspil mere ind i undervisningen. Fordi det åbenlyst er noget der interesserer mange af eleverne, fordi det er en uomgængelig genre, en milliard-industri der for flere år siden har overhalet filmen indenom, og fordi jeg hele tiden leder efter det legesyge barn i mig selv. SONY DSC

Men uha, der er godt nok sket meget siden jeg sidst holdt et joystick med ét stik og én knap i hånden. Nu hedder det er controller, der er to sticks (hvis det overhovedet hedder det) og (mindst) 12 knapper. Jeg har hurtigt indset at finmotorikken ikke er som for 25 år siden, men det skal dog ikke forhindre mig i at tage kampen op!

Det bliver dog hverken en kamp om at gennemføre et spil hurtigst eller om at lave high score, de kampe har jeg opgivet. Til gengæld vil jeg gerne kæmpe for at computerspil efterhånden får en større plads i undervisningen på en meningsfuld og vedkommende måde, men det bliver nok et lille slag af gangen…

Forberedelse.

Første slag blev blæst i gang, da Julie Horup med sit debatindlæg: Computerspil er mere end voldsporno og døde ludere (Politiken den 29. sept.) vovede at forstyrre roen i de højhellige kredse, hvor fordommen om den typiske computerspiller ofte er at han(!) er “en ranglet og venligt udseende ung mand.” Horups indlæg var et direkte svar på Kjeld Hybels artikel: Nak en luder… (Politiken 23. sept.)

Hér var dansklæreren på hjemmebane. Debatindlæg og artikler, det er noget vi kan arbejde med i den skriftlige genre kronikken. Jeg gik med autistisk entusiasme i gang med at lede efter velegnet materiale til en stil. De bedste tekster kom dog først, da Julie Horup et par dage efter sit debat-indlæg takkede for interessen på Twitter. På Twitter fortalte jeg hende at mine elever skulle skrive stil med udgangspunkt i hendes indlæg, og andre blandede sig i snakken og kom med gode forslag til materiale. Julie Horup gav endvidere eleverne lov til at kontakte hende, hvis de havde uddybende spørgsmål (Det havde ca. 5 stk., og de fik omfattende svar). Til gengæld lovede jeg at hun kunne læse et par af elevernes stile. Det er én af grundene til herværende blogindlæg 🙂

Da jeg aldrig havde spillet GTA, og flere af eleverne heller ikke havde, fik jeg en af eleverne til at tage sin PlayStation med og bad ham og nogle af de andre drenge om at spille en særlig voldelig scene som var omtalt i en af artiklerne som jeg havde fundet. (Se klip ovenover)

Derefter havde jeg bedt om at få vist nogle af de samfundskritiske elementer der også er i spillet. Alene titlen på de GTA’s pendant til de amerikanske våbenbutikker: AMMUNATION – en nation bygget op af våben…

Ammunation

Controlleren skiftede nu hurtigt hænder, og vi fik set adskillige andre eksempler. Det slog mig, at mange af dem der havde spillet, tydeligvis fandt større fornøjelse i at vise de små, satiriske elementer der ligger under den voldelige overflade, end de gjorde i selve volden og den ekspliciterede sex. Jeg tror bestemt der håb for ungdommen!

Men det bedste eksempel blev faktisk ikke vist i timen, men senere samme aften. Der havde en af eleverne fundet en af de mange reklamer som man også kan møde i spillet. En reklame der lover at hvis man bare spiser en bestemt energibar, så er man garanteret et fantastisk liv. Præcis som alle virkelige reklamer, bare mere overdrevet og meget, meget sjovere. Eleven lavede et opslag med reklamen i klassens Facebook-gruppe:

Tænk engang, en elev der ikke er færdig med undervisningen, når undervisningen er færdig, men både tænker, handler og deler sine tanker og viden med resten af klassen senere på dagen. Hvad mere kan man ønske sig?

Opgaven.

Nå, med forberedelsen kørt i stilling kunne jeg fået lavet en danskkedeligklassisk opgaveformulering, som eleverne så besvarede og afleverede.

Tre af de mange gode eksempler kan ses herunder:

Kronik om GTA V: En noget anderledes søforklaring

Kronik om GTA V: Grand Theft Auto V

Kronik om GTA V: Døm ikke spillet på omslaget

De ovenstående stile har fået to gange 12 og et 10-tal, og generelt endte jeg med at give høje karakterer, bl.a. syv 12-taller. Det kan selvfølgelig skyldes at det var et emne der interesserede eleverne i højere grad end når jeg har sat dem til at skrive om fx Adam Oehlenschlägers romantiske digt: “Simon Peder” (1805) – men jeg tror også at mindst et andet parameter spillede ind…

Feedback.

Det har længe ærgret mig at eleverne knap nok skimmede mine mange kommentarer, når jeg gav dem stile retur. De kiggede efter karakteren, blev glade eller kede af det, og så var dét glemt.

Derfor valgte jeg en anden strategi end ellers. Denne gang fik alle eleverne deres stile retur med mine kommentarer, men uden karakter. Derefter fik de modulet til kigge på dem og forbedre deres stile, og når de var klar kunne de kalde på mig og fortælle mig hvilken karakter de mente de burde have for deres arbejde.

Hvis karakteren stemte overens med den jeg allerede havde noteret, så fik de den uden videre diskussion. Hvis karakteren var en højere end min, så måtte eleven kort redegøre for hvilke forbedringer vedkommende havde foretaget, og så accepterede jeg i de fleste tilfælde den nye, højere karakter.

Metoden betød at selv de elever der havde afleveret stile der i forvejen havde været til sikre 12-taller, arbejdede koncentreret med de kommentarer jeg selvfølgelig også havde til dem. Og det betød jeg fik pokkers travlt, fordi eleverne hele tiden ville snakke om og diskutere mine rettelser. Og endelig betød at eleverne gennemsnitligt fik højere karakterer end de ellers ville have fået. Men hvem kan have noget imod det, når det sker på baggrund af et fagligt fokuseret arbejde?

Så om kronikken endte med at blive en succes eller ej, om det var sjovere at skrive, eller om eleverne fik højere karakterer, kan jeg selvfølgelig ikke svare entydigt på. Men min fornemmelse siger mig at svaret er ja til alle tre dele. Og jeg har i hvert fald stadig lysten til at kæmpe videre for at computerspil får en stadig større plads i min undervisning…

Reklamer

Om René A. Christoffersen

Bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningen + Lektor i dansk og dramatik ved Gl. Hellerup Gymnasium
Dette indlæg blev udgivet i Dansk, IT i undervisningen og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Kronik om GTA V

  1. Mikkel Lodahl siger:

    Rigtig fin vidensdeling, René! Og et veludført og inspireret forløb, så vidt jeg kan se.

    Det slår mig, at én af grundene til, at der er mere fornøjelse for eleverne i at vise de samfundssatiriske sider af GTA V frem kunne være, at de overvejende ligger som ting, man selv skal finde i sin interaktion med systemet og ikke som cut-scenes. Ikke for at forklejne indholdets betydning, selvfølgelig, men jeg tror også, strukturen betyder en del i det og det er et ofte overset aspekt i kritikken af videospils narrativer (og i rigtig, rigtig mange andre former for tekstanalyse i undervisning og offentlig debat, vil jeg mene…)

  2. Pingback: Spil i skolen | Kronik om GTA V

  3. John Sørensen siger:

    Mange tak for den gode vidensdeling!

    Det er helt sikkert noget, som jeg vil bruge i et foløb om nyeste tid, som jeg påbegynder efter nytår. Her passer spil som GTA, Mass Effect, Heavy Rain, Terraria, Minecraft og World of Warcraft fint ind i tendensen med, at man skaber selv sit indhold, sin historie og bliver bedømt på ens digitale og ofte selvvalgte udseende, som det også er tilfældet på mange sociale medier.

  4. Pingback: God stil? | Dansk, dramatik og musical…

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s