Facebook: Et lystbetonet rum med intellektuelle muligheder…

Eva Pors lavede den 23. april 2013 et inspirerende blog-indlæg om sin brug af Facebook i undervisningen: Mit professionelle Facebook

Jeg så hendes annoncering for indlægget på Twitter, hvor hun skrev at hun var “klar til øretæver” for sine synspunkter:

Eva og Facebook

Af blog-indlæggets første linjer fremgik det at øretæverne kunne komme fra Michael Klos der i modsætning til Eva Pors har en – efter min mening – noget reaktionær holdning: Facebook er ikke relevant i en professionel kontekst

Michael Klos’ holdning er, at “anvendelse af Facebook i forhold til eleverne [er] udtryk for manglende innovation og fantasi”, mens Eva Pors mener at digital dannelse netop består i “at vise eleverne hvordan man bruger gængse sociale medier i professionelle kontekster.”

Michael Klos gør i en af sine kommentarer opmærksom på Thomas Ziehes udmærkede credo om at vi skal møde eleverne med “god anderledeshed” ved at de bliver præsenteret for “momenter af fremmedhed”, og dét er jeg helt enig i. Til gengæld mener jeg hverken det kan få “katastrofale konsekvenser” “at møde eleverne hvor de er”, eller at et udgangspunkt som fx Facebook skulle udelukke den gode anderledeshed.

Klos ser helst at skolen primært “forbindes med en intellektuel aktivitet, som ikke er baseret på lystprincippet.” – Det er slet ikke et billede jeg kan genkende fra eller efterstræber i min egen undervisning. Jeg tager ansvar for at skabe en ramme for eleverne og deres læring, så de kommer til timerne, fordi de har lyst – i det omfang det overhovedet er muligt. Dernæst kommer de intellektuelle studielege som eleverne gerne deltager i. Igen: Fordi de har lyst.

Jeg bruger stort set ikke Facebook som privatperson, men benytter det gerne ift. eleverne, hvis det betyder at jeg har deres umiddelbare opmærksomhed, når vi skal gennemgå oplysningstiden eller romantikken. Og ligesom det er mig der tager styringen og sætter rammerne i klassen, så er det også mig der gør det på Facebook.

Jeg har oprettet grupper med alle mine klasser, og i grupperne ligger lektier, mindre arbejdsopgaver, links mm. Her nogle eksempler:

Hjemmearbejde – Eleverne har ofte, dvs. måske hver anden gang, en opgave på Facebook, som skal løses i forlængelse af det hjemmearbejde de ellers har, en tekst eller et videoklip. Opgaven kan være et bredt formuleret spørgsmål, så der er mulighed for at alle elever kan byde ind:

Spørgsmål

Det kan også være en afstemning der helst skal genere en uenighed i klassen, som vi kan arbejde videre med dagen efter:

Søssex

Facebook som omlagt skriftlighed – Noget af det mest iøjefaldende  da jeg begyndte at bruge Facebook med mine klasser, var hvor helt utrolig meget de skrev. Elever der havde svært ved at få sagt noget i timerne, og måske heller ikke fik skrevet alverden når de afleverede stil, fik pludselig et frirum hvor man dels havde længere tid til at tænke tingene igennem inden de satte sig til tastaturet. Og dels var de ikke forpligtet på skriftlig korrekthed i samme grad som i de danske stile. Faktisk skrev eleverne så meget at vi efter kort tid tog en fælles beslutning og lavede omlagt skriftlighed ud af deres arbejde. Dvs. at alt det eleverne skriver på Facebook i løbet af et skoleår, samlet set tæller som en stil. Eleverne lavede selv retnignslinjerne for hvordan jeg skulle bedømme dem: FaceBook_Retningslinjer

Lektiehjælp v. bl.a. stile – Facebook fungerer fint som lektiehjælp. Jeg opretter fx altid en tråd, når eleverne skal aflevere stil. Der stiller de spørgsmål af enhver tænkelig karakter. (Det bedste er, når eleverne besvarer hinandens spørgsmål inden jeg når at gøre det…)

Stil

Digital dannelse – Jeg tager gerne meta-diskussioner med mine elever om hvad god, digital dannelse er, og når jeg møder dem på Facebook, så leverer de selv et fantastisk materiale som vi kan diskutere ud fra. Har i hver klasse haft 3-5 elever der enten er gået over hinandens eller mine grænser i kommentarer el. lign, og i de tilfælde har vi taget det op og snakket om det i klassen. Eksemplerne har selvfølgelig været anonymiserede.

Og Michael, du skal ikke være nervøs. Udover Facebook kender mine elever både Google, Socrative og Padlet m.fl., men Facebook er vores lystbetonede mødested hvorfra en verden af intellektuelle muligheder ligger åben… 🙂

Om René A. Christoffersen

Bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningen + Lektor i dansk og dramatik ved Gl. Hellerup Gymnasium
Dette indlæg blev udgivet i Dansk, IT i undervisningen og tagget , . Bogmærk permalinket.

4 svar til Facebook: Et lystbetonet rum med intellektuelle muligheder…

  1. Michael Klos siger:

    Hej René
    Jeg synes, at du har en rigtig god pointe med det sidste afsnit og den er vigtig! Vi ved at en af de største motivationsfaktorer, i forhold til læring er relationen mellem elev og underviser! Vi ved også at FaceToFace betyder langt mere end den virtuelle kontakt. Men når vi nu også ved, at generation Z ikke skelner så skarpt (som vi gør) mellem virtuel og fysisk tilstedeværelse, så er en social relation via FB måske med til at understøtte den del af læringen som bygger på udviklingen af relationen?
    😉

    • rappel73 siger:

      Jamen tak for din kommentar! – Og når du modererer dit udgangspunkt og åbner op for at Facebook faktisk godt kan være relevant i en professionel sammenhæng, så er min mission lykkes… 🙂

  2. Pingback: Spil i skolen | Kronik om GTA V

  3. Pingback: Devising | Dansk, dramatik og musical…

Skriv et svar

